Det här med att skaffa hund

Eftesom Alaya nu är 9 mån och mycket har hänt på denna tid ska jag ivf ta och berätta hur allting började.

Att ha en egen hund har jag velat så länge jag kan minnas. Hundar har alltid varit ett stort intresse hos mig, till och med efter att ha blivit biten i ansiktet av en schäfer hos min dagmamma när jag var en liten knodd (jag står starkt fast vid att felet och ANSVARET ligger hos ägaren inte hunden).
Tyvärr så har inte mina föräldrar delat min passion för hundar. De, som många andra, tycker att  hundar kräver alldeles för mycket tid, ansvar och jadii jadii ja. Därför tog jag beslutet förra året att flytta hemifrån för att kunna fullfölja min dröm.

Att bestämma sig för vilken ras jag ville ha var inte svårt med tanke på att jag sedan länge har vetat att det är rottweiler som gäller. Eftersom detta skulle komma att bli min första hund kände jag att jag var tvungen att gardera mig med massor av information om rasen så att jag inte behövde ta någon skit från alla kamphundsskeptiker, och, som alla nya hundägare borde göra, verkligen lära känna rasen och hunden man kommer att leva med i ca 12 år.

Efter ca 2 mån hittade jag min uppfödare på internet. Pappan kom från Diamond Rott's Kennel och  mamman från Norrtälje och hade en valpkull på 9 valpar som var födda 29042008. Då de visste att detta skulle vara min första hund så lovade de att hjälpa mig att hitta den perfekta valpen.. och det gjorde de!
När valparna var 5 veckor var det dags för mig att få komma och titta och välja valp. Fy satan vad de var söta, 9 stycken tjocka rottisbebisar som kravlade runt i valphagen, jag ville ha dem allihopa. Jag hade bestämt mig för en tik och eftersom jag var först så fick jag välja mellan 5 stycken, men som många andra valpköpare tycker man oftast att det är något speciellt med just en valp, det fick bli röd höger fram (markeringen på valpen för att kunna urskilja den från syskonen). Sen var det bara att vänta i 3 veckor tills valparna skulle bli leveransklara. Skojja inte vilken pina det var, fast å andra sidan hade jag god tid på mig att göra Alayas nya hem valpsäkert.. tji fick jag, ett hem som är valpsäkert är ett tomt hem! Men den 23:e juni var det äntligen dags. Tack till min goda vän Cissi som földje med mig å hämta min vovve denna dag, så att matte i lung och ro kunde mysa med sin nya valp på den 1,5 tim långa bilresan hem.
En underbar och  härlig sommar väntade oss båda. Jag hade valt att ta ledigt hela sommaren ända tills skolan skulle börja den 20:e augsuti så att jag skulle kunna få en riktigt bra start med Alaya.
Detta var då början på Alayas nya och förhoppningsvis långa liv och ännu har jag inte ångrat mitt beslut det minsta. Alaya är snarare det bästa som har hänt mig!

Alaya 5 veckor.






Alaya 8 veckor.






.

Kommentarer
Postat av: Anneli

Vilka söta bilder från när Alaya var liten. Hur stor är hon nu?

2009-02-08 @ 18:20:22
URL: http://hundisthlm.blogg.se/
Postat av: Magdalena

Hon är ganska mycket störr nu, 58 cm i mankhöjd och väger 30 kg. Fast hon är ändå relativt liten i jämförelse med vissa rottweiler.

2009-02-08 @ 19:06:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0