180409

Hej!

Har nu anmält Alaya till 2 officiella utställningar, den första kommer att äga rum i Katrineholm den 16:e maj och den andra kommer att vara i Gävle den 6:e Juni. Ska bli spännande å se hur det går, det var ju ett tag sedan vi var ute i ringen. Dessutom är det tuffare att vara med i de officiella tävlingarna där alla resultat också blir registrerade för alla att se i skk:s hunddata. Går att söka på Alaya där, då heter hon Alaja och är den enda rottisen som har det namnet så det är ganska lätt att hitta henna. Ganska bra det här med hunddata, kan gå långt bak i ens hunds släkt å se vad dennes förfäder hade för tävlingsresultat samt avkommor mm, kan vara intressant när man ska köpa hund.

Jag blev lite fundersam över vilken sedering som kommer att användas på Alaya när hon ska röntga sina höfter. Läste nämligen denna artikel på skk:s hemsida, där olika typer av sedering ska ha olika inverkan på röntgenresultatet. Tydligen finns det vissa preparat som gör att hunden inte slappnar av riktigt i höfterna som de ska, vilket gör att resultatet blir mer gynnsamt. Eftersom det är så oerhört viktigt för många ägare att få bra resultat tycker jag att man ska använda sig av samma preparat på alla kliniker/djursjukhus. Detta skulle göra bedömningen mer rättvis ivf. Dessutom får man inte fram det riktiga resultatet om hunden inte är helt avslappnad. Jag ringde vet. och fick reda på att de skulle använda sig av en sedering som heter sedivet (trot jag) och fanns inte med i undersökningen (möjligtvis som övrigt). Den andra anledningen till att det är viktigt å veta vilken sedering som ska användas är att det finns en viss karenstid, men om det är den sederingen som jag tror att det är så är karenstiden 7 dagar vilket betyder att det är lungt att tävla den 16:e maj.

Ha det bra/ Maggan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0